Blog poswiecony tematyce marketing-mix, sprzedazy, programow lojalnosciowych, marketingu relacji oraz innowacjom.
Blog > Komentarze do wpisu

Jaka jest rola marki w ujęciu strategii rynkowej - część 1

Przy definiowaniu roli marki proponuję przeanalizować kilka obszarów, które pozwolą na przygotowanie prawidłowej odpowiedzi.

Segmentacja

Zdefiniować segmenty, w których klienci są podobni do siebie pod względem driverów, czynników, którymi kierują się w procesie podejmowania decyzji.

np. klienci poszukujący najlepszego miejsca w Internecie, którzy z przyjemnością chcą czytać najnowsze informacje i ciekawe artykuły. Tacy klienci szukają takich portali, w których w sposób łatwy i przyjemny przeczytają treść.

Targetowanie

Określić target dla segmentu czyli grupę klientów, którzy charakteryzują się tymi samymi cechami demograficznymi i psychograficznymi.

np. to grupa osób pomiędzy 15 a 25 rokiem życia, mająca dużo czasu na przeglądanie  Internetu, którzy nie tylko szukają rozrywki, ale również rozwijają swoje kompetencje by odnieść sukces zawodowy.

Pochodzenie produktu

Określić w jaki sposób pochodzenie produktu warunkuje postrzeganie go na przykład pod względem jakości i design.

np. samochód niemiecki – jakość, samochód włoski – design

Wartość dla klienta

To proces integrujący zarządzanie innowacjami produktowymi + zarządzanie łańcuchem dostaw + zarządzanie klientem

Między innymi polega to na znalezieniu takich wartości produktu/usługi, które wspierają wartości targetu. Te wartości budowane są wokół innowacji produktowej, przewodnictwa produktowego, zróżnicowania produktowego, infrastruktury zarządzania, zarządzania łańcuchem dostaw, doskonałości na poziomie operacyjnej, przewodnictwa kosztowego, zarządzania relacjami z klientem, wykorzystania nisz rynkowych, bliskości klienta, zarządzaniu majątkiem w oparciu o rynek.

np. wartością grupy docelowej jest szanowanie ich czasu, a wartością jaką daje portal jest oszczędność czasu

Kontekst

To analiza otoczenia lub zjawiska wokół problemu/produktu/usługi.

np. na rynku mediów postępuje coraz większa specjalizacja i poszukiwanie nisz rynkowych. W związku z tym serwisy posiadają coraz mniejszą ilość unikalnych użytkowników, ale skupiają wokół siebie coraz bardziej lojalnych użytkowników. W efekcie serwis skupia się nie tylko na wykorzystaniu narzędzi marketingu wyszukiwarek, ale również na narzędziach marketingu e-lojalnościowego.

Konkurencja

Określenie stopnia zróżnicowania i pozycjonowania oferty.

np. na rynku mamy do czynienia z portalami, które budują świadomość i wizerunek marki. Wykorzystują one wiedzę o pragnieniach ich użytkowników i na tej podstawie tworzą  komunikat, który opiera się o przekaz emocjonalny.

Współpraca i kanały komunikacji pomiędzy firmą i klientami

W jaki sposób firma się komunikuje i jakie oczekiwania w stosunku do komunikacji klient posiada.

np. biznes posiada szeroki portfel klientów i nie ma potrzeby pozyskiwania nowych. Firma jest na etapie budowania wysokiego poziomu satysfakcji na przykład przez doskonały serwis i doradztwo.

 

środa, 08 kwietnia 2009, thinkthemarketing

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: