Blog poswiecony tematyce marketing-mix, sprzedazy, programow lojalnosciowych, marketingu relacji oraz innowacjom.
Blog > Komentarze do wpisu

Przewaga konkurencyjna przez innowację i efektywność

Analizując ostatnie 10 lat pracy w firmach obserwuję zmieniające się podejście do zarządzania oraz organizacji pracy.

 

Zmieniające się czasy wymuszają zmiany w kulturze zarządzania i wymagają od menedżerów nowego podejścia do zarządzania.

 

Szczególnie w Polsce gdzie trudno o bezpieczeństwo finansowania biznesu w okresie długoterminowym, ważne jest stworzenie takiego organizmu w firmie, który jest elastyczny i potrafi tworzyć przewagę konkurencyjną przez innowację.

 

Spłaszczona struktura organizacyjna, traktowanie szefa jak członka zespołu, eksperckość a nie zajmowane stanowisko staje się jednym z kluczowych czynników tworzenia efektywnej, innowacyjnej organizacji.

 

Bardzo ważnym elementem jest optymalizacja sprawdzonych procesów, które zarabiają na firmę. W efekcie biznes wytwarza dużo w wysokiej jakości przy najniższych możliwych kosztach.

 

Pomimo sprawdzonych metod działania i doświadczonego zespołu jesteśmy narażeni na rutynę. To prawdziwa sztuka, aby menedżer odpowiedzialny za określony obszar działalności firmy dostrzegł potrzebę zmiany i poprowadził firmę do sukcesu w perspektywie długoterminowej. Czyha na niego wiele niebezpieczeństw takich jak otoczenie się

samymi poplecznikami, nie dostrzeganie problemów, nie rozwiązywanie bieżących problemów, koncentrowanie się tylko na wizji i działaniach w ujęciu długoterminowym. Często koncentracja na strategii i „wielkich rzeczach” zamydla oczy i czujność do koncentrowania się na tym na czym firma robi obecnie pieniądze. Uporządkowana firma w euforii sukcesu nie dostrzega nowych metod, które należałoby wykorzystać by budować dalszą przewagę konkurencyjną. Dużą rolę odgrywa tutaj otwartość na nowe rozwiązania i chęć podejmowania nowych, ciężkich wyzwań.

 

Rutyna, sukces, doświadczenie często ogranicza menedżerów do podejmowania nieoczekiwanych, pilnych, odważnych zadań.

 

Do tego myślę, że jesteśmy obarczeni tym, że nasza gospodarka jest daleko za tymi najbardziej rozwiniętymi. Nauczyliśmy się naśladownictwa a brakuje nam innowacyjności.

Brakuje nam takiej kultury, mentalności by tworzyć coś nowego, wyjątkowego, ponadczasowego – unikalnego.

 

Świadomość oraz aktywna koncentracja na ciągłym doskonaleniu, otwartości na zmiany oraz szybkie reagowanie na pojawiające się okazje powinny pomóc w tworzeniu efektywnej i innowacyjnej organizacji.

   

 

sobota, 11 kwietnia 2009, thinkthemarketing

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: