Blog poswiecony tematyce marketing-mix, sprzedazy, programow lojalnosciowych, marketingu relacji oraz innowacjom.
Blog > Komentarze do wpisu

Zarządzanie marką a cash flow

Postaram się w poniższej treści przedstawić kompleksowe podejście do roli marki w kontekście cash flow. Na tej podstawie można lepiej zrozumieć postępowanie właścicieli, którzy kierują się określoną strategią.

W zależności od przyjętej strategii firma realizuje różne cele:

Cel nr 1: polepszenie cash flow i dzięki temu zwiększenie masy marży i dochodów

Etap 1: Rozwój produktów - Marże osiągane są dzięki zróżnicowaniu produktów w oparciu o modułowe elementy wyglądu zewnętrznego (ten sam produkt posiada różny design zbudowany w oparciu o kombinację określonych modułów)

To oznacza strategię wprowadzania nowych produktów, technologii i wykorzystywania licencji - w efekcie osiągany jest wzrost dochodów.

Projektowanie przez zdolności wytwórcze - w efekcie osiągane są niższe koszty.

Mniej komponentów - w efekcie firma potrzebuje mniej kapitału obrotowego.

Modułowy design - doprowadza do zredukowania czasu trwania inwestycji.

np. świerzy, zróżnicowany design

Etap nr 2: Zarządzanie łańcuchem dostaw - zredukowanie kosztów przez zasady Just in time, użycie informacji do zarządzania łańcuchem dostaw.

Cięcie kosztów i niższe ceny - w efekcie firma uzyskuje wzrost sprzedaży.

Zarządzanie sprzedającymi - w efekcie firma obniża koszty.

Zmnieszenie stanów magazynowych - obniżenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy.

Outsourcing - zmniejszenie czasu trwania inwestycji.

np. niskie stany magazynowe

Etap nr 3: Zarządzanie klientem - marże przez stworzenie marek i korzystanie z taktyki X-sell, Up-sell

Stosowanie cen premium i uruchamianie usług dodatkowych - zwiększenie dochodów.

Utrzymanie klienta - obniżenie kosztów.

np. rzadkość produktu i ekskluzywna cena

Cel nr 2: przyspieszenie cash flow i dzięki temu zwiększenie obrotów oraz udziałów w rynku

Etap nr 1: Rozwój produktów - szybszy proces

Zbliżony design.

np.pd pomysłu do realizacji upływa bardzo mało czasu

Etap nr 2: zarządzanie łańcuchem dostaw - skrócenie czasu osiągania wielkości produkcji (skrócenie czasu dostarczenia)

Robienie na zamówienie.

np. szybkszy cykl projektowania

Etap nr 3: zarządzanie klientem - skrócenie czasu penetracji rynku (skrócenie czasu dostarczania określonych rozwiązań klientowi)

Szybkie adoptowanie pod potrzeby.

np. nowy design, efekt marketingu wirusowego

Cel nr 3: Ograniczenie niestabilności i wrażliwości na utratę cash flow (obniżenie ryzyka utraty płynności)

Etap nr 1: Rozwój produktów: wprowadzenie opcji do produktów, zróżnicowanie produktów

Szeroki asortyment.

Zastępowanie produktów.

np. rozbudowany proces badania rynku

Etap nr 2: Zarządzanie łańcuchem dostaw: uzyskanie maksymalnej synergii pomiędzy produktami

Pełna realizacja zamówień.

Wyłączny zasób.

np. dostawa w 48h, ograniczona produkcja, elastyczna produkcja

Etap nr 3: Zarządzanie klientem: zatrzymanie klienta, długoterminowe kontrakty.

Podstawą jest stabilność klienta.

Podstawą jest jakość klientów.

Cel nr 4: Investowanie i zwiększanie wartości biznesu

np. przy rozwoju produktów angażowany jest duży zespół designerów, przy zarządzaniu łańcuchem dostaw wykorzystuje się lokalną logistykę, doskonali się produkcję oraz rozwija technologię i informatyzację przedsiębiorstwa. Dla budowania trwałej przewagi warto jest zainwestować w nieruchomości w najlepszych lokalizacjach.

Dobrym przykładem celu nr 2 związanego z przyspieszeniem cash flow jest firma Zara. W swojej strategii postawili na budowanie wartości firmy w oparciu i znakomicie zorganizowany łacuch dostaw.

Dobrym przykładem celu nr 1 związanego ze zwiększeniem cash flow i watości biznesu w okresie długoterminowym jest firma Microsoft. W swojej strategi skoncentrowali się na znakomicie zorganizowanemu zarządzaniu relacjami z klientem.

W zależności od wartości jaką chcemy tworzyć dla właścicieli możemy koncentować się na zwiększaniu marży, obrotów, zmniejszaniu ryzyka lub na inwestycji związanej ze zwiększaniem wartości firmy w perspektywie długoterminowej.

W dobie kryzysu bardzo często wykorzystuje się strategię związaną z celem nr 3, w którym głównym założeniem jest utrzymanie firmy i przetrwanie trudnego okresu.

Źródło: Goizueta Business School

 

poniedziałek, 06 kwietnia 2009, thinkthemarketing

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: